کاربرد سود پرک در صنایع کاغذ

تعداد بازدیده : 1955
نویسنده خبر :
منبع :
14 1397 بهمن

سود سوز آور یا همان کاستیک سودا با نام علمی سدیم هیدروکسید ،با فرمول (NaOH) کاربرد گسترده ایی در صنایع دارد.

سود سوز آور انواع مختلفی دارد ، به صورت مایع و جامد و پودر تولید می شود و در مواقعی هم می توانند به صورت جایگزین یکدیگر استفاده شوند.

یکی از صنایعی که سود سوز آور در آن کاربرد دارد صنایع کاغذ سازی است. سود سوز آور و یا سود پرک به دلیل خاصیت چربی زدایی و رنگ زدایی که دارد در این صنایع کاغذ سازی بسیار پر کاربرد است.

چگونه از سود سوز آور در خمیر کاغذ و تولید کاغذ استفاده می شود ؟
خمیر کاغذ تولید شده با روش سولفات و سولفیت از طریق حذف ترکیبات لیگنین با استفاده از واحد های چندگانه استخراج توسط سود سوز آور یا سود مایع و با استفاده از سود پرک، خالص سازی می شوند. همچنین در برخی از کارخانه هایی که از فرایند کرافت برای تولید کاغذ استفاده می کنند، از سود سوز آور استفاده می شود.

علاوه بر مصارف عنوان شده برای سود پرک، در صنعت کاغذ سازی این ماده شیمیایی به منظور حذف اولیه جوهر از کاغذهای بازیافتی کاربرد دارد.

سود سوز آور و دیگر فرآورده های ( سود پرک ، سود مایع ، گرانول ) در صنایع بسیاری کاربرد دارد بطوری که این ماده جز پرکاربرد ترین ممواد شیمایی می باشد.
از سود پرک برای افزایش PH در فرآیند تخمیر الیاف کاغذ استفاده می شود . با اضافه شدن سود پرک به الیاف کاغذ ، PH آن بالا رفته و موجب می شود الیاف ها صاف و صیقل و متورم شوند که در فرآیند آسیاب شدن آن ها بسیار مهم است . سود پرک همچنین در سفید کردن الیاف قهوه ای در فرآیند پخت تاثیر دارد.

مقالات مرتبط

نظراتــــــ