سود پرک در تولید صابون

تعداد بازدیده : 4533
نویسنده خبر :
منبع :
12 1397 اسفند


سود پرک | سدیم هیدروکسید با فرمول شیمیایی NaOH یک ماده سفید رنگ و محلول در آب است. سدیم هیدروکسید به شکل های مختلف پرک، گرانول، پودر و مایع تولید می شود. مهمترین کاربرد خانگی سود پرک | سدیم هیدروکسید (سود کاستیک) استفاده در فرمولاسیون محصولات شوینده، بخصوص صابون ها، شامپو، و سایر محصولات بهداشتی می باشد.
سود کاستیک بواسطه الکترولیز محلول سدیم کلرید تولید می شود. سود پرک یک ماده قلیایی قوی می باشد که در صورت انحلال در آب به طور کامل به یون مثبت سدیم و سون منفی هیدروکسید تفکیک می شود. بنابراین افزودن سود پرک به آب یک واکنش به شدت گرماده روی داده و سود مایع تولید می شود.
سود سوزآور یک ماده قلیایی غیر آلی می باشد. بدین معنی که سود کاستیک یک ماده قلیایی فاقد عنصر کربن است. از آنجا که با افزودن سود پرک به آب ، اسیدیته آب کاهش یافته و در نتیجه pH آن افزایش می یابد، الز محلول سود مایع برای تنظیم pH در برخی از مواد شیمیایی از سود سوزآور استفاده می شود.
محلول سود کاستیک غلیظ یک ماده به شدت خورده می باشد و موجب آسیب جدید بر پوست، و چشم ها می شود. شدت آسیبی که در اثر تماس با سود کاستیک به وجود می آید، وابسته به غلظت محلول سود سوزآور، pH، مدت زمان تماس، نوع پوست و بافت تماس یافته دارد. تجهیزات محافظتی مانند دستکش های لاستیکی، لباس های محافظ، ماسک صورت، و عینک محافظ زمان کار و یا حمل سود پرک یا سود مایع باید مورد استفاده قرار گیرند (برای آگهی دقیق تر از نکات ایمنی دستورالعمل های ایمنی سود کاستیک را مطالعه کنید.) در زمان کار با سود کاستیک ، محیط باید تهویه مناسب داشته باشد. سود پرک را باید در کیسه هایی بدون درز و بدون تماس با هوا و رطوبت نگهداری شود، چراکه در صورت تماس سود جامد پرک با هوا و جذب رطوبت، این ماده کلوخ شده و از کیفیت آن کاشته می شود.
هیدروکسید سدیم برای تولید صابون در واکنشی که صابون سازی نامیده می شود، مورد استفاده قرار می گیرد.سود سوز آور پس از ترکیب با سایر مواد برای تولید مواد شوینده ای همچون صابون ، کاملاً بی خطر و ایمن است. با افزودن سود پرک به آب، محلول سدیم هیدروکسید حاصل می گردد. محلول سود کاستیک زمانی که با چربی ها و مواد روغنی ترکیب می شود، واکنشی را در پی دارد که واکنش صابونی شدن نام دارد. محصول فرایند صابونی شدن، ماده ای است که آن را بعنوان صابون می شناسیم.

آیا استفاده از محصولاتی که حاوی سود سوزآور هستند مضر است ؟
خیر، حقیقت این است که شما هر روز سود سوزآور را به صورت روزمره استفاده می کنید. اگر شما صابون، شامپو، سفید کننده استفاده می کنید، شما محصولی را استفاده می کنید که حاوی سود سوز آور است. سدیم هیدروکسید یا همان سود سوز آور در تولید انواع صابون که به صورت روزانه استفاده می کنید کاربرد دارد. همانگونه که در بالا اشاره شد، در فرایند تولید صابون سود سوزآور با روغن طی واکنش صابونی شدن، واکنش می دهند. (در واقع سود سوزآور و روغن چیزهایی هستند که صابون را می سازند) این ترکیب به گونه ای است که سدیم هیدروکسید به صورت کامل خنثی شده و مصرف می شود و در نهایت سود سوزآور اضافه در محیط باقی نمی ماند. بنابر این نگرانی در مورد مشاهده سدیم هیدروکسید در اجزای سازنده مواد شوینده وجود ندارد!!

مقالات مرتبط

نظراتــــــ